Forza Motorsport: Eerste blik op de carrièremodus van Builders Cup
Forza Motorsport komt uit in oktober, en het weglaten van het nummer in de titel van het spel is geen toeval: Microsoft en Turn 10 Studios willen de franchise enigszins opnieuw opstarten – inclusief het middelpunt van het spel in de carrièremodus. De nieuwe Builders Cup legt meer nadruk op spelers die nauwer verbonden zijn met hun voertuigen – een demonstratie van de carrièremodus laat zien hoe dit eruit zal zien.
Er wacht spelers een nieuwe structuur in de carrièremodus: Er worden open oefensessies geïntroduceerd voor elk evenement, zodat je vertrouwd kunt raken met je auto, de kenmerken en grenzen ervan kunt ontdekken, en beloningen kunt verdienen voor het doen hiervan dankzij het Car Mastery System.
Nieuw Car XP-systeem
Deze mechanica maakt van elke bocht een mini-doel, waarbij wordt gemeten hoe goed je er doorheen rijdt, hoe dicht je bij de grenzen van je auto komt, en spelers helpt bij het beheersen van de combinatie van auto en bocht. In wezen werkt elke bocht als een kort sector van het circuit, waardoor het mogelijk is om tijden te vergelijken door elke bocht ronde na ronde. Verbeteringen leveren auto-XP op, waardoor het voertuig kan levelen.
Het andere element voor de race in de Builders Cup heet “Challenge the Grid”, en het stelt spelers in staat om hun eigen doelen voor de race te stellen. Dit wordt gedemonstreerd door je startpositie aan te passen, de beloningen voor podiumplaatsen te verhogen of te verlagen afhankelijk van de startpositie – begin vooraan en je ontvangt minder credits dan wanneer je je een weg moet banen door een groter veld. Dit heeft ook te maken met de regelset van de race en het algehele moeilijkheidsniveau.
“Gebouwd, niet gekocht”
Na elke race krijgen spelers de kans om hun auto’s te upgraden. “Auto’s in het nieuwe Forza Motorsport-spel worden gebouwd, niet gekocht”, zoals Creative Director Chris Esaki benadrukt. Het levelen van een auto geeft het autopunten, die worden gebruikt om upgrades en nieuwe onderdelen te installeren in plaats van credits, dus het vaker racen met een auto maakt automatisch meer upgrades mogelijk.
In tegenstelling tot een creditsysteem herwint het verwijderen van onderdelen echter de autopunten die ervoor zijn gebruikt, waardoor het mogelijk is om andere configuraties te proberen zonder zonder punten of geld te komen zitten, en waardoor er meer configuraties kunnen worden geprobeerd in een specifiek voertuig.
Op het circuit belooft een nieuw bandenmodel een veel verfijnder rijgedrag dan voorheen – interessanter vanuit een singleplayer perspectief is echter het nieuwe AI-systeem: met machine learning aangedreven AI-bestuurde tegenstanders zouden even snel zijn als echte coureurs, omdat het AI-rooster is gekoppeld aan willekeurige en vrienden’ Drivatars – ze zijn niet kunstmatig sneller dan de speler, maar bieden eerder een realistische uitdaging.
Meer informatie volgt
De online kant van Forza Motorsport heeft ook veel aandacht gekregen, aangezien Esaki spreekt van een “geheel nieuwe featured multiplayer”. Bovendien maken Rivals, Time Attack en Free Play allemaal hun terugkeer zodra het spel wordt gelanceerd op 10 oktober. Meer informatie over de andere spelmodi volgt in de komende maanden.