Forza Motorsport: Geen Drag or Drift Races in het begin
De nieuwste versie van Forza Motorsport belooft een aanzienlijk verbeterde ervaring, waarbij de onderliggende mechanismen aanzienlijk zijn opgevoerd: De Forza Monthly voor juli 2023 dook in de details van de AI en het bandenmodel van het spel – en kondigde ook aan dat twee spelmodi niet zullen worden opgenomen in het spel op de dag van de lancering.
Afbeelding credit: Microsoft/Turn 10 Studios
Hoewel geschikte banden en ophangingsinstellingen al beschikbaar zullen zijn, zullen spelers moeten wachten tot drag racing en driftwedstrijden deel uitmaken van Forza Motorsport. “We hebben onze ontwikkelingsinspanningen gericht op circuitracen met moderne raceauto’s en moderne productieauto’s. Deze focus heeft invloed op het hele spel, van de auto’s en banen die we hebben opgenomen, tot de nieuwe renderfuncties, natuurkunde, AI en gameplay-ervaringen die we hebben gebouwd”, verklaart Creative Director Chris Esaki. Als gevolg hiervan ontbreken beide modi bij de lancering van het spel.
Gedetailleerder bandenmodel
Of spelers nu begrijpen waarom deze tijdelijke omissie is gemaakt, er valt niet te ontkennen dat het bandenmodel van Forza aanzienlijk dieper is geworden volgens de gepresenteerde gegevens: Eerder hadden Forza Motorsport-titels een vernieuwingsfrequentie van 60 Hz op één contactpunt per band, wat is verhoogd naar 360 Hz en acht contactpunten voor de nieuwe titel. Dit maakt een beter gedrag mogelijk op ongelijke oppervlakken, zoals randstenen.
Er zullen ook meer bandencompounds beschikbaar zijn, waarbij productieauto’s kunnen kiezen voor Street, Performance, Drag of Race rubber. De laatste heeft drie subcompounds, namelijk zacht, medium en hard. Daarnaast zijn er ook natte banden beschikbaar, evenals een speciale vintage band voor oudere auto’s, hoewel deze niet op moderne voertuigen kan worden gemonteerd. Alle bandentypen zullen een verbeterd warmtemodel bevatten gericht op een betere voorspelbaarheid, aangezien de gripniveaus niet zo abrupt zullen afnemen als voorheen wanneer ze worden blootgesteld aan extreme temperaturen.
Refreshed Drivatar Systeem
Ondertussen benadrukte de Forza Monthly ook de AI en de mechanismen erachter. Forza staat bekend om zijn Drivatar AI, die zijn gedrag baseert op dat van echte spelers en zelfs in singleplayer spelmodi verschijnt met hun namen en auto’s. In de aankomende Forza Motorsport gaat het systeem echter machine learning gebruiken om een realistische, mensachtige prestatie te behalen, terwijl nog steeds de uiterlijke kenmerken van vrienden van spelers worden gebruikt.
Om de optimale AI-lijnen te bepalen, loopt Forza’s AI-controller elk circuit en elke lay-out 26.000 keer om ervoor te zorgen dat elke combinatie van auto, baan, weer en zelfs voertuigupgrades een wenselijk resultaat oplevert. Fouten van de AI zijn ook een factor, en de nieuwe moeilijkheidsinstelling varieert van 1 tot 8, waarbij 8 de moeilijkste instelling in het spel is.
Forza Motorsport staat gepland voor lancering op pc via Steam en de Microsoft Store, evenals Xbox Series X|S op 10 oktober.