Forza Motorsport: Onthulling van Multiplayer Details
Minder dan twee maanden resteren tot de lancering van Forza Motorsport, en de nieuwste Forza Monthly heeft meer informatie onthuld over de nieuwe titel: Uitvoerend producent Chris Esaki benadrukte hoe de multiplayermodus van Forza gaat werken – en het kan geïnspireerd zijn door een element of twee van iRacing.
Afbeelding credit: Turn 10 Studios/Microsoft
Geen zorgen nodig, echter – het abonnementsmodel van iRacing is niet een van deze elementen. Wat wel bekend in de oren klinkt, zijn nieuwe “Featured Multiplayer”, evenals de “Driver and Safety Ratings”. De laatste twee zijn essentieel in de nieuwe online modus, die spelers in tiers van S tot F indeelt.
Vaste Data en Tijden “Featured Multiplayer” maakt gebruik van vastgestelde evenementdata voor een aantal specifieke series gebaseerd op autodivisies, zoals GT, LMP1 en Touring Cars, om er een paar te noemen. Het zal ook races bevatten voor de Open Klasse – maar daar later meer over. De evenementen hebben een vast tijdschema, een aanmeldingsdeadline en bevatten zowel open oefensessies als kwalificatiesessies, waarbij de laatste de speler een beperkt aantal ronden biedt om hun beste rondetijd neer te zetten voor een goede startpositie.
Open Oefenen en Kwalificeren stellen spelers in staat om een ronde over te slaan als ze vinden dat ze een poging hebben gemist, waardoor ze meteen opnieuw kunnen beginnen – hoewel de overgeslagen ronde als verloren wordt beschouwd, dus het aantal ingestelde ronden is belangrijk om in de gaten te houden.
Deze structuur is vergelijkbaar met wat er gebeurt in iRacing: Na inschrijving voor een evenement kunnen coureurs deelnemen aan een oefensessie en overstappen naar de kwalificatiesessie zodra deze beschikbaar is. Ze zullen vervolgens racen in hun respectieve split op basis van hun iRating en Safety Rating, het equivalent van Forza zijnde respectievelijk de “Driver and Safety Rating”.
Spec of Open Serie?
De evenementen kunnen worden betwist in een specifieke serie, waarin alle auto’s die meedoen afgestemd zijn om zo competitief mogelijk met elkaar te zijn door Turn 10 en Microsoft – in feite wordt een “Balance of Performance” geïmplementeerd – zonder dat spelers upgrades op de auto’s kunnen gebruiken. Dit zou zorgen voor een gelijk speelveld. Het zal nog steeds mogelijk zijn om auto-XP te verdienen in spec-evenementen.
De Open Serie is in principe het tegenovergestelde: Zolang hun auto’s voldoen aan de klassecriteria van de serie, kunnen spelers alles racen wat ze willen, inclusief upgrades. Volgens de Forza Monthly zal “de Open Serie wekelijks rouleren door de verschillende autoklassen”.
Evenementen veranderen ook wekelijks in iRacing, hoewel het systeem van de simulator voorgebepaalde series gebruikt met kalenders die aan het begin van elk driemaands seizoen worden uitgebracht, dus de aanpak van Forza verschilt op dit punt enigszins. Toch zouden spelers volop kansen moeten hebben om regelmatig iets nieuws te racen.
De aanpak met de Open en Spec Series is niet direct te vinden in iRacing, omdat er geen auto-upgrades zijn om mee te spelen, maar er zijn series die gebruikmaken van open of vaste setups, wat effectief op een vergelijkbare manier werkt – vooral omdat vaste setups vaak worden gebruikt in single-car series of series die al een Balance of Performance gebruiken.
Pitstops & Private Multiplayer
Ondertussen zullen pitstops ook essentieel zijn voor langere races in “Featured Multiplayer”, aangezien coureurs hun banden- en brandstofverbruik moeten beheren. Het strafsysteem “Forza Race Regulations” keert terug in een verbeterde staat die in staat is om meer soorten incidenten te detecteren dan voorheen. Het systeem kan straffen opleggen en zelfs diskwalificaties als coureurs herhaaldelijk niet op een schone manier racen.
Naast “Featured Multiplayer” zullen er ook privésessies aanwezig zijn, waardoor spelers hun eigen evenementen kunnen creëren zoals ze dat zelf willen, inclusief opties voor verplichte pitstops, straffen, schade, tijdstip van de dag en meer. “Driver and Safety Ratings” zijn niet van toepassing in “Private Multiplayer”.
Bovendien introduceerde de “Forza Monthly” een nieuw circuit aan het komende titelrooster: Grand Oak Raceway zal zijn debuut maken in de serie zodra de nieuwe Forza Motorsport wordt gelanceerd. De relatief eenvoudige layout van minder dan 4 kilometer bevat hoogteverschillen en vloeiende bochten – we voelen ook een zekere gelijkenis met Laguna Seca.
Forza Motorsport staat gepland om uit te komen op 10 oktober 2023 voor pc via de Xbox Store en Steam, evenals Xbox Series X | S.